“Die ene drone-workshop heeft bij Arthur een passie voor techniek aangewakkerd. Hij studeert nu elektromechanica”
Deze blog vertelt het prachtige verhaal van Pieter Van Leemputten, teamcoördinator van de UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie, die door middel van een eenmalige drone-workshop een grote impact heeft op het leven van een van de jonge aanwezigen.
De magie van vliegen
Toen Pieter nog maar net voor de UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie werkte, was één van zijn eerste workshops er eentje rond drones. “Ik heb toen een workshop gegeven aan een groep jongere kinderen van tussen de 8 en de 12 jaar oud. Mijn taak was om de fascinatie voor drones aan hen over te brengen, om hen te laten begrijpen hoe die kleine vliegende technologische hoogstandjes opstijgen, hoe hun propellers draaien, en hoe ze door de lucht navigeren. Met andere woorden, de mechaniek en fysica achter drones”, vertelt Pieter.
“Een van de kinderen in mijn workshop was Arthur. Hij was nog redelijk jong, iets jonger dan de rest, en ik merkte dat hij in het begin nog heel onzeker was. Hij had nog nooit met drones gewerkt en ik had meteen door dat hij een extra duwtje in de rug nodig had. Stap voor stap hebben we samen die workshop doorlopen en ik merkte dat Arthur na een aantal keer proberen er helemaal mee vertrokken was. Dat was enorm tof om te zien!”
Een ontmoeting doorheen de tijd
De clou van dit STEM-verhaal heeft haar wortels in de drone-workshop die Pieter toentertijd gaf, maar kent pas enkele jaren later haar mooie ontknoping. “Bij een vergadering bij een van onze partners in Leuven kwam ik onlangs een jongeman tegen. Ik stelde me voor en hij zei dat hij me nog kende! Ik had eerst totaal niet door met wie ik aan het praten was, tot hij zichzelf voorstelde als Arthur, de jongen die ik jaren geleden een van mijn eerste drone-workshops gaf.”
“Arthur vertelde me dat hij na die workshop een passie voor drones ontwikkelde. Hij heeft onlangs zijn eigen drone van A tot Z volledig in elkaar gezet en studeert nu elektromechanica. . Die ene drone-workshop heeft volgens hem ook een passie voor techniek aangewakkerd. Dat succesverhaal raakt me echt”, concludeert Pieter.
STEM-academies zorgen voor een sprong in het onbekende
Dit verhaal is geen uitzondering; het is een realiteit waar STEM-academies volgens Pieter dagelijks aan werken. “STEM-academies zorgen ervoor dat jongeren een sprong in het onbekende maken. We bieden iets aan waar je weinig of niets van afweet en zorgen ervoor dat je dat in een veilige omgeving kan leren kennen. Dat is de essentie van onze missie als STEM-academies.”
Onze STEM-academies hebben stuk voor stuk een hele reeks inspirerende STEM-verhalen voor je klaarstaan. We vertellen je over jongeren die aan de slag gaan met STEM en er hun passie van maken, over STEM-academies die nauw samenwerken om techniek en wetenschap op een inclusieve manier te promoten en over de hechte verbindingen tussen STEM en andere maatschappelijke thema’s.